Konkurs "Poszukiwanie Talentów"

Fizyka w sztuce - wybrane prace

Laureaci

Uczniowie szkół podstawowych

1. Piotr Szopa (Szkoła Podstawowa nr 2 im. Bohaterów Monte Cassino, Kęty)

2. Amelia Szczepankiewicz (Szkoła Podstawowa nr 1, Wolbrom)

3. Hania Sznura (Szkoła Podstawowa nr 17 im prof. Jana Karskiego, Ruda Śląska) 

4. Adam Mrożek (Szkoła Podstawowa nr 130 im Jana Brzechwy, Kraków)

5. Mateusz Będkowski (Zespół Szkolno-Przedszkolny, Wolbrom)

6. Aleksander Maj (Szkoła Podstawowa nr 98 z Oddziałami Integracyjnymi, Kraków)

6. Klara Petelczyc (Szkoła Podstawowa nr 3, Milanówek)

Uczniowie szkół ponadpodstawowych

1. Izabela Goliszewska (Zespół Szkół Nr 22 im. Emiliana Konopczyńskiego, Warszawa)

2. Kacper Kantyka (5 Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego, Kraków)

3. Maciej Pacholczak (Liceum Ogólnokształcące im. Bartosza Głowackiego, Opatów) 

4. Liwia Łopatniuk (XV Liceum Ogólnokształcące im. Narcyzy Żmichowskiej, Warszawa)

5. Oskar Musiał (1. Liceum Ogólnokształcące im. gen. Władysława Sikorskiego, Włoszczowa)

6. Piotr Horbaczewski (Technikum Elektroniczne im. Obrońców Lublina 1939 r., Lublin)

6. Łukasz Żmij (1 Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie, Andrychów)

Wyróżnienia

Doświadczenie

  • Marika Kowalska (Szkoła Podstawowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego, Lubań)

  • Amelia Szczepankiewicz (Szkoła Podstawowa nr 1, Wolbrom)

  • Maciej Dawgiert-Podraza (Szkoła Podstawowa nr 130 im. J. Brzechwy, Kraków)

  • Piotr Horbaczewski (Technikum Elektroniczne im. Obrońców Lublina 1939 r., Lublin)

  • Oskar Musiał (I Liceum Ogólnokształcące im. gen. Władysława Sikorskiego, Włoszczowa)

  • Weronika Wołek (I Liceum Ogólnokształcące, Bochnia)

  • Liwia Łopatniuk (XV Liceum Ogólnokształcące im. Narcyzy Żmichowskiej, Warszawa)

Fizyka i sztuka

  • Hania Sznura (Szkoła Podstawowa nr 17 im prof. Jana Karskiego, Ruda Śląska)

  • Aleksander Maj (Szkoła Podstawowa nr 98 z Oddziałami Integracyjnymi, Kraków)

  • Katarzyna Tyc (Szkoła Podstawowa nr 400 im. M. Skłodowskiej-Curie, Warszawa)

  • Milena Gołaszewska (Fundacja Szkolna, Warszawa)

  • Piotr Szopa (Szkoła Podstawowa nr 2 im. Bohaterów Monte Cassino, Kęty) 

  • Julia Pasich (Zespół Szkolno-Przedszkolny w Wolbromiu)

  • Maciej Dawgiert-Podraza (Szkoła Podstawowa nr 130 im. J. Brzechwy, Kraków)

  • Jakub Masternak (Liceum Ogólnokształcące im. Bartosza Głowackiego, Opatów)

  • Łukasz Żmij (1 Liceum ogólnokształcące imienia Marii Skłodowskiej-Curie, Andrychów)

  • Izabela Goliszewska (Zespół Szkół Nr 22 im. Emiliana Konopczyńskiego, Warszawa)

Pisanie o fizyce

  • Klara Petelczyc (Szkoła Podstawowa nr 3, Milanówek)

  • Gabriela Pawłowska (Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego, Giewartów)

  • Piotr Szopa (Szkoła Podstawowa nr 2 im. Bohaterów Monte Cassino, Kęty) 

  • Julia Pasich (Zespół Szkolno-Przedszkolny w Wolbromiu)

  • Lena Wosik (Niepubliczne Liceum Fundacji Królowej Św. Jadwigi, Grodzisk Mazowiecki)

  • Kacper Kantyka (V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego, Kraków)

  • Izabela Goliszewska (Zespół Szkół Nr 22 im. Emiliana Konopczyńskiego, Warszawa)

Fizyka dla najmłodszych

  • Piotr Szopa (Szkoła Podstawowa nr 2 im. Bohaterów Monte Cassino, Kęty) 

  • Amelia Szczepankiewicz (Szkoła Podstawowa nr 1, Wolbrom)

  • Nikodem Ciomcia (V Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Andrzeja Struga, Gliwice)

  • Maciej Pacholczak (Liceum Ogólnokształcące im. Bartosza Głowackiego, Opatów)

  • Izabela Goliszewska (Zespół Szkół Nr 22 im. Emiliana Konopczyńskiego, Warszawa)

  • Liwia Łopatniuk (XV Liceum Ogólnokształcące im. Narcyzy Żmichowskiej, Warszawa)


Wyniki II etapu konkursu

Drodzy Uczestnicy! Szanowni Państwo!

Dziękujemy za przesłanie prac konkursowych. Oceniliśmy je zgodnie z regulaminem Konkursu i poniżej podajemy wyniki postępowania kwalifikacyjnego drugiego etapu.   Gratulujemy osobom, które zakwalifikowały się do finału.           
Przy nazwiskach finalistów wymieniono tematy doświadczeń do zaprezentowania w finale. Szczegółowy program zmagań finałowych i informacje organizacyjne zamieszczamy pod listą finalistów. 

Uczniowie szkół podstawowych

(próg wejścia do finału wyniósł 13 punktów)

1. Marika Kowalska (Szkoła Podstawowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Lubani) - 78 pkt.

  • Wrzenie zimnej wody
  • Spektroskop
  • Rezonans mechaniczny ciężarków na nitce

2. Piotr Szopa (Szkoła Podstawowa nr 2 w Kętach im. Bohaterów Monte Cassino) - 73,5 pkt.

  • Temperatury topnienia stopów metali
  • Pozyskiwanie gazowego wodoru z elektrolizy wodnego roztworu chlorku sodu
  • Wirujące balony jako potwierdzenie efektu Magnusa

3. Michalina Kowalska (Szkoła Podstawowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Lubani) - 71 pkt.

  • Ciepłe, a zimne powietrze
  • Napięcie powierzchniowe
  • Ciśnienie

4. Amelia Szczepankiewicz (Szkoła Podstawowa nr 1 w Wolbromiu) - 71 pkt.

  • Badamy częstotliwości drgań strun oraz związane z nimi cechy
  • Czy napięcie powierzchniowe wody da się złamać?
  • Czy im coś jest cięższe tym szybciej spada?

5. Katarzyna Tyc (Szkoła Podstawowa nr 400 im. M. Skłodowskiej-Curie w Warszawie) - 63 pkt.

  • Prawo Ohma
  • Siła elektrodynamiczna
  • Zasada zachowania pędu

6. Kacper Forc (Szkoła Podstawowa im. Świętej Jadwigi Królowej w Bilczy) - 61 pkt. 

  • Określanie mocy czajnika elektrycznego
  • Moc żarówki
  • Płomień świeczki - badanie bezwładności płomienia świeczki

7. Igor Piskorz (Szkoła Podstawowa nr 98 w Krakowie) - 61 pkt.

  • Wyznaczanie gęstości nafty za pomocą u-rurki
  • Otrzymywanie obrazów w zwierciadle sferycznym wklęsłym
  • Bezwładność ziemniaka

8. Hania Sznura (Szkoła Podstawowa nr 17 im prof. Jana Karskiego w Rudzie Śląskiej) - 59 pkt.

  • Wyznaczanie długości fali przy pomocy siatki dyfrakcyjnej
  • Powstawanie fali stojącej oraz wpływanie na częstotliwość fali akustycznej
  • Elektryzacja strumienia wody za pomocą balona

9. Magdalena Kogutek (Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Błędowej Zgłobieńskiej) - 58,5 pkt.

  • Zabawka obrazująca zasadę zachowania energii - wyrzut piłki
  • Współczynnik tarcia pomiędzy dwoma powierzchniami
  • Zmiana wysokości balonu w zależności od ilości balastu

10. Adam Mrożek (Szkoła Podstawowa nr 130 im Jana Brzechwy w Krakowie) - 57 pkt.

  • Szklanka z wodą do góry dnem
  • Wodny światłowód
  • Pojawiająca się moneta

11. Milena Gołaszewska (Fundacja Szkolna, Warszawa) - 51,5 pkt.

  • Siła oporu powietrza
  • Doświadczenie Younga
  • Krążek Newtona

12. Aleksander Maj (Szkoła Podstawowa nr 98 z Oddziałami Integracyjnymi w Krakowie) - 42 pkt.

  • Badanie procesu stygnięcia wody z olejem i bez

13. Gabriela Pawłowska (Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Giewartowie) - 40,5 pkt.

  • Proces stygnięcia wody z wkroplonym olejem i bez oleju
  • Gęstość oleju
  • Szybkość rozprzestrzeniania się cząsteczek zależnie od temperatury

14. Maria Goryl (Szkoła Podstawowa nr 3 im. Macierzy Szkolnej w Bielsku-Białej) - 30 pkt.

  • Elektroskop ze słoika
  • Działo Gaussa
  • Wyznaczanie współczynnika tarcia statycznego

15. Karol Łukiewicz (Szkoła Podstawowa nr 169 im. Orła Białego w Warszawie) - 26 pkt.

  • Badanie jak przebiega wiązka lasera a jak światła z latarki
  • Jak światło lasera odbija się od różnych powierzchni
  • Prosty model prądnicy elektrycznej

16. Katarzyna Pach (Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Borowem) - 24,75 pkt.

  • Proces stygnięcia wody i wody z olejem

17. Kacper Rosiński (Szkoła Podstawowa Milenium im. Jana Pawła II w Popowie Kościelnym) - 24 pkt.

  • Wyznaczenie wartości współczynnika tarcia statycznego na podstawie analizy zachowania ciała na równi pochyłej
  • Woda i olej
  • Zachowanie klocków (ciał) na równi pochyłej

18. Mateusz Będkowski (Zespół Szkolno-Przedszkolny w Wolbromiu) - 21 pkt.

  • Gazowana bomba

19. Klara Petelczyc (Szkoła Podstawowa nr 3 w Milanówku) - 21 pkt.

  • Wyznaczanie przyspieszenia grawitacyjnego

20. Maja Marciniak (Szkoła Podstawowa nr 17 im. prof. J. Karskiego w Rudzie Śląskiej) - 19 pkt.

  • Badanie dyfrakcji światła na siatce dyfrakcyjnej
  • Badanie przyspieszenia ziemskiego metodą wahadła matematycznego

21. Oliwia Tomczyk (Szkoła Podstawowa w Strzegocinie) - 19 pkt.

  • Dyfuzja w zimnej, ciepłej i letniej wodzie
  • Napięcie powierzchniowe Balansujące widelce

22. Patryk Cichoń (Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza we Wręczycy Wielkiej) - 18 pkt.

  • Zabawka, która zachowuje zasadę zachowania energii

23. Maciej Dawgiert-Podraza (Szkoła Podstawowa nr 130 im. J. Brzechwy w Krakowie) - 18 pkt.

  • Spadająca butelka

24. Julia Pasich (Zespół Szkolno-Przedszkolny w Wolbromiu) - 13 pkt.

  • Silnik elektryczny

25. Paweł Szymski (Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 98 w Krakowie) - 13 pkt.

  • Wpływ oleju na szybkość chłodzenia wody

Do finału nie zostali zakwalifikowani:

26. Otylia Andrzejewska (Szkoła Podstawowa Milenium im. Jana Pawła II w Popowie Kościelnym) - 12 pkt.

27. Mateusz Menet (Szkoła Podstawowa im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Stadnikach) - 12 pkt

28. Julia Juszczak (Szkoła Podstawowa im. A. Mickiewicza we Wręczycy Wielkiej) - 11 pkt.

29. Piotr Spałek (Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza we Wręczycy Wielkiej) - 11 pkt.

30. Martyna Słaby (Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza we Wręczycy Wielkiej) - 9,25 pkt.

31. Gabriel Hejduk (Szkoła Podstawowa nr 399 w Warszawie) - 9 pkt.

32. Kacper Musiał (Szkoła Podstawowa im. A. Mickiewicza we Wręczycy Wielkiej) - 9 pkt.

33. Michał Osypowicz (Szkoła Podstawowa nr 169 w Warszawie) - 7,5 pkt.

34. Olaf Janik (Szkoła Podstawowa nr 1 w Rydultowach) - 7 pkt.

35. Jakub Szafranek (Zespół Szkół SP nr 2 im. Adama Mickiewicza w Wolbromiu) - 5,5 pkt.

36. Iga Szymańska (Szkoła Podstawowa nr 169 im. Orła Białego w Warszawie) - 5 pkt.

37. Mateusz Wnukowski (Niepubliczna Szkoła Podstawowa Edulab w Starych Babicach) - 5 pkt.

38. Magdalena Szczepaniak (Szkoła im. Jerzego Popiełuszki w Chodnowie) - 4,25 pkt.

39. Bruno Stangret (Szkoła Podstawowa nr 70 z Oddziałami Integracyjnymi im. Bohaterów Monte Cassino w Warszawie) - 1 pkt.

40. Filip Bobakowski (Zespół Szkolno-Przedszkolny w Międzyrzeczu Górnym) - 0 pkt.

Uczniowie szkół ponadpodstawowych

(decyzją komisji konkursowej próg wejścia do finału wyniósł 24 punkty)

1. Kacper Kantyka (5 LO im. Augusta Witkowskiego, Kraków) - 77 pkt.

  • Klatka Faradaya
  • Opór właściwy w ołówku
  • Naturalny mikroskop

2. Maciej Pacholczak (Liceum Ogólnokształcące im. Bartosza Głowackiego, Opatów) - 71,5 pkt.

  • Wyznaczanie ogniskowych soczewek
  • Moduł Kirchhoffa
  • Elektrownia wiatrowa

3. Oskar Musiał (1. Liceum Ogólnokształcące im. gen. Władysława Sikorskiego we Włoszczowie) - 71 pkt.

  • Badanie oporów powietrza
  • Doświadczalne badanie kątów staczania ołówków
  • Badanie właściwości energetycznych prototypu silnika

4. Aleksandra Gmurowska (LOS 13, Warszawa) - 70 pkt.

  • Pomiar długości fali lasera
  • Demonstracja zjawiska indukcji
  • Badanie zmian luminescencji

5. Piotr Horbaczewski (Technikum Elektroniczne im. Obrońców Lublina 1939 r.) - 68 pkt.

  • Lewitacja oraz efekt Meisnera
  • Zjawisko Leidenfrosta
  • Komora Wilsona

6. Lena Wosik (Niepubliczne Liceum w Grodzisku Mazowieckim Fundacji Królowej Św. Jadwigi) - 63 pkt.

  • Nurek Kartezjusza
  • Galaktyczne miecze
  • Korek w szklance wody

7. Nikodem Ciomcia (V Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Andrzeja Struga w Gliwicach) - 62 pkt.

  • Ładowanie i rozładowywanie kondensatora.
  • Charakterystyka prądowo-napięciowa diody LED.
  • Doświadczenie Ørsteda i Joule'a

8. Kacper Bożycki (XIX Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Warszawy, Warszawa) - 61 pkt.

  • Chromatografia
  • Magnetohydrodynamika
  • Ciepły wiatrak

9. Liwia Łopatniuk (XV LO im. Narcyzy Żmichowskiej, Warszawa) - 56 pkt.

  • Częstotliwość struny
  • Charakterystyka prądowo-napięciowa diody.
  • Grubość włosa

10. Izabela Goliszewska (Zespół Szkół Nr 22 im. Emiliana Konopczyńskiego, Warszawa) - 53,5 pkt.

  • Model elektrowni wiatrowej
  • Miraż
  • Doświadczenie Macha – Zehndera

11. Anna Jurka (III Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II,  Ruda Ślaska) - 51,5 pkt.

  • Swobodny spadek i rzut poziomy
  • Wyznaczanie współczynnika załamania światła
  • Badanie ruchu prostoliniowego

12. Emilia Jóźba (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku) - 48,95 pkt.

  • Katapulta
  • Złamana łyżeczka
  • Prawo Hooke'a

13. Weronika Tomczyk (Zespół Szkół Ogólnokształcących, Ostrowiec Świętokrzyski) - 45 pkt.

  • Charakterystyka prądowo-napieciowa diody
  • Pozorne znikanie energii
  • Wyznaczenie prędkości dźwięku w powietrzu.

14. Adrianna Stanek (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku) - 43 pkt.

  • Rozszerzalność cieplna wody
  • Jajko na różnych wysokościach
  • Druga zasada dynamiki

15. Oliwier Syc (1 Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Z. Herberta STO) - 42 pkt.

  • Tarcie kinetyczne
  • Indukcja elektromagnetyczna
  • Wahadło matematyczne

16. Dominika Filipek (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku) - 41 pkt.

  • Świeczka bez tlenu
  • Zmiana kierunku strzałek
  • Lewitująca piłka

17. Sabina Czaja (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku) - 39 pkt.

  • Rozpraszanie fali
  • Zwierciadło sferyczne
  • Napięcie powierzchniowe

18. Sebastian Bernacki (Liceum Ogólnokształcące im. Piotra Skargi w Grójcu) - 37,5 pkt.

  • Badanie zderzeń sprężystych
  • Prędkość dźwięku.
  • Prawo Ohma

19. Monika Kwoczek (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku) - 37 pkt.

  • Pieprz i płyn do naczyń
  • Załamanie światła
  • Świeczka pod szklanką

20. Nastazja Wyszyńska (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku) - 36,5 pkt.

  • Drgania tłumione
  • Woda antygrawitacyjna
  • Krążek Newtona

21. Łukasz Żmij (1 Liceum ogólnokształcące imienia Marii Skłodowskiej-Curie, Andrychów) - 36,5 pkt.

  • Obliczanie sprawności “pompy bąbelkowej”.
  • Wyznaczanie wspól. tarcia karton / drewno.
  • Wyznaczanie współczynnika załamania światła w oleju

22. Mariusz Sczudłek (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku) - 33 pkt.

  • Oddziaływanie rozszerzalności cieplnej gazów na baloniki

23. Emilia Czaja (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku) - 31 pkt.

  • Gasnąca świeczka
  • Naelektryzowany balon i pieprz

24. Weronika Chrabąszcz (Liceum Ogólnokształcące nr I, Ostrowiec Świętokrzyski) - 29 pkt.

  • Pozorne znikanie energii.

25. Wanessa Dziallek (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku) - 29 pkt.

  • Naelektryzowany balon
  • Pozornie znika energia
  • Skaczące rodzynki

26. Emilia Furgała (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku) - 27 pkt.

  • Energia pozorna „znikania”.

27. Maja Kowalska (Zespół Szkół Ogólnokształcących, Ostrowiec Świętokrzyski) - 27 pkt.

28. Paulina Koperska (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku) - 27 pkt.

  • Stworzenie pola magnetycznego
  • Lampa lawa
  • Zapalniczka z baterii

29. Julia Adamska (1LO Bochnia) - 26 pkt.

  • Naelektryzowana taśma

30. Jona Wróblewska (Liceum Ogólnokształcące Niepubliczne nr 40 w Warszawie) - 25,5 pkt.

31. Jakub Masternak (Liceum Ogólnokształcące im. Bartosza Głowackiego, Opatów) - 24 pkt.

  • Prostownik Greatza
  • Wyznaczanie przyspieszenia grawitacyjnego

32. Weronika Wołek (I Liceum Ogólnokształcące w Bochni) - 24 pkt.

  • Badanie prędkości dźwięku w pręcie
  • Wzbudzanie prądu indukcyjnego
  • Badanie prędkości dźwięku w powietrzu metodą Quinckego

Do finału nie zostali zakwalifikowani:    

33. Aleksandra Pietrzykowska (II Liceum Ogólnokształcące im. Stefanii Sempołowskiej) - 23 pkt.

34. Paulina Ramza (XVII LO im.Frycza Modrzewskiego w Warszawie) - 22 pkt.

35. Dominika Hytroś (I Liceum Ogólnokształcące w Bochni) - 21,5 pkt.

36. Helena Zglenicka (XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie) - 21 pkt.

37. Katarzyna Rogin (Liceum Ogólnokształcące, Białobrzegi) - 20 pkt.

38. Jan Chruściński (Zespół Szkół nr 1 w Piasecznie) - 19 pkt.

39. Gabriela Nowak (1 LO im. gen. Władysława Sikorskiego we Włoszczowie) - 18,5 pkt.

40. Barbara Fabian (V Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Gliwicach) - 17 pkt.

41. Wiktoria Haitner (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku) - 17 pkt.

42. Julia Smoleń (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku) -  17 pkt.

43. Maja Zarychta (Liceum ogólnokształcące im Armii Krajowej w Białobrzegach) - 13,5 pkt.

44. Dawid Ożóg (Technikum Mechaniczne nr 30 w Zespole Szkół Mechanicznych nr 4) - 12 pkt.

45. Oliwia Raczyńska (Zespół Szkół Ekonomicznych w Gorzowie Wielkopolskim) - 12 pkt.

46. Kacper Żaba (CKZiU, Andrychów) - 12 pkt.

47. Maja Wierchowiec (XVII LO im. Andrzeja Frycza-Modrzewskiego, w Warszawie) - 11,5 pkt.

48. Anita Kobak (Zespół Szkół Ekonomicznych w Gorzowie Wielkopolskim) - 11 pkt.

49. Wanessa Kowalczyk (ZSE im. Stefana Starzyńskiego w Gorzowie Wielkopolskim) - 11 pkt.

50. Hanna Nicpoń (Zespół Szkół Ekonomicznych nr 2 w Gorzowie Wielkopolskim) - 11 pkt.

51. Łucja Rożniata (Zespół Szkół Ekonomicznych im. Stefana Starzyńskiego w Gorzowie Wielkopolskim) - 11 pkt.

52. Bartłomiej Szpałek (Zespół Szkół Ekonomicznych im. Stefana Starzyńskiego w Gorzowie Wielkopolskim) - 11 pkt.

53. Oliwia Tomkowiak (Zespół Szkół Ekonomicznych w Gorzowie Wielkopolskim) - 11 pkt.

54. Zuzanna Watral (Zespół Szkół Ekonomicznych im. Stefana Starzyńskiego w Gorzowie Wielkopolskim) - 11 pkt.

55. Kornel Włoś (Zespół Szkoł Ekonomicznych w Gorzowie Wielkopolskim) - 11 pkt.

56. Wiktoria Keklak (Zespół Szkół Ekonomicznych w Gorzowie Wielkopolskim) - 10 pkt.

57. Veronika Lukhovetska (Gorzów) - 9 pkt.

58. Zofia Mucha (IX Liceum Ogólnokształcące w Rzeszowie) - 8,5 pkt.

59. Damian Jabłoński (Zespół Szkół Technicznych Ekonomik w Gorzowie Wielkopolskim) - 8 pkt.

60. Adrian Skillandat (Zespół Szkół Elektronicznych i Telekomunikacyjnych w Olsztynie) - 7 pkt.

61. Wiktoria Wyżga (Zespół Szkół Ekonomicznych) - 7 pkt.

62. Wiktoria Koper (Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie) - 6,5 pkt.

63. Natalia Sobolewska (Liceum Ogólnokształcące nr XVII z Oddziałami Dwujęzycznymi im. A. Frycza Modrzewskiego) - 4,75 pkt.

64. Patryk Kruszczyński (Zespół Szkół Ekonomicznych) - 4 pkt.

65. Weronika Filek (I LO im.Marcina Wadowity) - 3,5 pkt.

66. Mateusz Wilk (Zespół szkół ekonomicznych w Gorzowie Wielkopolskim) - 3 pkt.

67. Natalia Tomczak (III Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II) - 2 pkt.

68. Amelia Wróblewska (Zespół Szkół Ekonomicznych im. Stefana Starzyńskiego) - 2 pkt.

69. Sonia Mazurkiewicz (XLIII Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Wielkiego) - 1 pkt.

70. Karolina Kaczmarek (Zespół Szkół Ekonomicznych) - 0 pkt.

71. Bohdan Polak (ZSM nr 4 w Krakowie) - 0 pkt.

72. Patryk Smółka (XIII Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. płk. Leopolda Lisa-Kuli w Warszawie) - 0 pkt.

73. Dagmara Woźniak (Zespół Szkół Ekonomicznych w Gorzowie Wielkopolskim) - 0 pkt.     

 


Informacje dla Finalistów:

Finał X edycji Konkursu Fizycznego „Poszukiwanie Talentów” odbędzie się w Warszawie na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego w dniach 26-27 maja 2023 roku.

Zapraszamy uczestnika - finalistę wraz z opiekunem-nauczycielem lub rodzicem. Zostały zarezerwowane dla Państwa dwa noclegi 25/26 i 26/27 maja w hotelu Campanile ul. Towarowa 2. Jest to centrum Warszawy, okolice stacji kolejowych Warszawa Główna i Warszawa Ochota oraz przystanku tramwajowego/autobusowego PL. ZAWISZY.

Dojazd do hotelu ze stacji kolejowej Warszawa Centralna:

  • Tramwaj dowolnej linii z przystanku DW. CENTRALNY 08 (ok. 3 min. jazdy) do przystanku PL. ZAWISZY

Dojazd do hotelu ze stacji kolejowej Warszawa Gdańska:

  • Tramwaj linii 1 z przystanku DW. GDAŃSKI 08 (ok 14 minut jazdy) do przystanku PL. ZAWISZY

Program pobytu:

Czwartek 25.05.2023

  • Doba hotelowa rozpoczyna się o 14.00. W hotelu będzie oczekiwać przedstawiciel organizatorów Konkursu od godziny 17.00.

Piątek 26.05.2023

  • 7.00 – 7.30: Śniadanie w hotelu
  • 7.30 – 8.00:  Przejazd  na Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego,  Pasteura 5
  • 8.00 – 8.30:  Przywitanie uczestników w auli 003, pamiątkowe zdjęcie, szczegółowe omówienie organizacji zawodów finałowych.
  • 8.30 – 9.30: Przygotowanie prezentacji doświadczeń.
  • 9.30 – 14.30: Zmagania konkursowe. Prezentacja prac przed komisjami.
  • 14.00 – 15.30: Obiad
  • 19.00 – 21.00: Przedstawienie „ Prapremiera dreszczowca” w Och-Teatrze.
  • 21.00 – 21.30: Powrót do hotelu. Kolacja w postaci „suchego” prowiantu.

Sobota 27.05.2023

  • 8.00 – 9.00:  Śniadanie w hotelu.
  • 10.00 – 11.30: Pokazy Mistrzów- prezentacja najlepszych doświadczeń, esejów, wywiadów.
  • 11.45 – 13.00:  Ogłoszenie wyników, wręczenie nagród dla finalistów, laureatów i nauczycieli.
  • 13.00 – 14.00: Obiad. Odebranie suchego prowiantu na podróż.                 

Uczestnicy przyjeżdżają na własny koszt (lub szkoły).

W czasie pobytu w Warszawie koszty noclegów, biletów do teatru, wyżywienia pokrywają organizatorzy

Sprawy organizacyjne

Informacja o hotelu

Dla osób mieszkających w Warszawie nie przewidujemy noclegu w hotelu.     
Osoby spoza Warszawy proszone są o przesłanie na adres mailowy Anna.Kaczorowska@fuw.edu.pl  informacji o tym, z kim przyjadą do Warszawy. Prosimy o przesłanie jak najszybciej  imienia i nazwiska rodzica lub nauczyciela.

Informacja o prezentacji doświadczeń

Uczestnik musi być przygotowany do zaprezentowania trzech doświadczeń spośród tych, których opisy przesłał na Konkurs. Wyboru dokonuje komisja i informację z tematami wybranych doświadczeń umieszcza na stronie w dniu 18.05.2023. Uczestnicy przygotowując się do ich prezentacji nie muszą wszystkich przyrządów przywozić do Warszawy. Duże i ciężkie przyrządy (np. zasilacze, statywy ) postaramy się zapewnić na miejscu. Wykaz potrzebnych przyrządów wraz z tematem doświadczenia należy przesłać do Pani Anity Gardias na adres: anita.gardias@fuw.edu.pl.  Jeśli finalista przesłał w pracy mniej niż trzy doświadczenia, nie ma możliwości zwiększenia ich liczby.

Wszelkie pytania i wątpliwości związane z finałem należy kierować pod adresem Anna.Kaczorowska@fuw.edu.pl lub w wyjątkowych sytuacjach pod telefonem 22 55 32 666.


X Konkurs Poszukiwanie Talentów

Będzie on skierowany do uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. W pierwszym etapie uczestnicy będą musieli rozwiązać krótki test dostosowany do wieku. Drugi etap polegał będzie na przesłaniu prac w min. trzech z pięciu kategorii:

  1. literatura (limeryk związany z postacią Mieczysława Wolfkego, wywiad ze współcześnie żyjącym fizykiem lub wymyślony wywiad z Mieczysławem Wolfkem dotyczący jego osiągnięć naukowych),

Co to jest limeryk? - podajemy za Wikipedią          
Limeryk (ang. limerick, od miasta Limerick w Irlandii) – miniaturka liryczna; nonsensowny, groteskowy wierszyk o skodyfikowanej budowie:

  • pięć wersów o ustalonej liczbie sylab;

  • układ rymów aabba,

Utwór ten, który pod względem treści jest rymowaną anegdotą, ma też zwykle stały układ narracji:

  • wprowadzenie bohatera i miejsca, w którym dzieje się akcja, w pierwszym wersie,

  • zawiązanie akcji w wersie drugim (często wprowadzony jest tu drugi bohater),

  • krótsze wersy trzeci i czwarty to kulminacja wątku dramatycznego,

  • zaskakujące, najlepiej absurdalne rozwiązanie w wersie ostatnim.

  1. sztuka (portret uczonego, plakat, który wzbudzi zainteresowanie fizyką lub przedstawiający osiągnięcia uczonego),

  2. film/fotografia (film/zdjęcie zjawiska fizycznego wraz z wyjaśnieniem),

Film:

1.    Film powinien być przygotowany w języku polskim.          
2.    Czas trwania filmu nie może przekraczać 3 minut.          
3.    Jeden uczestnik może przesłać maksymalnie 3 filmy.          
4.    Film powinien dotyczyć zjawiska optycznego wraz z nagraniem narracji dotyczącej jego interpretacji fizycznej.          
5.    Plik z filmem powinien być opatrzony tytułem oraz imieniem i nazwiskiem autora.          
6.    Plik z filmem należy załączyć w odpowiednim miejscu formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej konkursu.

 

Fotografia

1.    Fotografie powinny być wykonane w technice cyfrowej w formacie JPG i przesłane w formie elektronicznej (poprzez załączenie pliku w odpowiednim miejscu formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej konkursu).          
2.    Plik ze zdjęciem powinien mieć rozmiar od 2 do 5 megabajtów.          
3.    Każdy plik ze zdjęciem powinien być podpisany tytułem pracy oraz imieniem i nazwiskiem autora.          
4.    Zdjęcie powinno zostać wykonane w orientacji poziomej, w proporcjach 4:3.          
5.    Jeden uczestnik może przesłać maksymalnie 5 zdjęć.          
6.    Zabronione jest stosowanie fotomontaży polegających na łączeniu elementów fotografii pochodzących z różnych plików.          
7.    Nie wolno nadsyłać prac, które wcześniej były nagradzane w innych konkursach          
8.    Jeśli na pracach będą wizerunki osób, autor zobowiązany jest przesłać oświadczenie, o posiadaniu zgody na publikację wizerunku przedstawianych osób na zdjęciu.

  1. doświadczenie (przygotowanie, wykonanie i opisanie doświadczenia własnego lub zaproponowanego przez Komitet Organizacyjny),

Jak opisywać doświadczenia?

  1. Tytuł doświadczenia;

  2. Cel doświadczenia – należy określić, co chcemy udowodnić, co chcemy zmierzyć lub, co chcemy zademonstrować;

  3. Przyrządy pomiarowe- należy wymienić przyrządy, którymi się posługujemy;

  4. Opis przebiegu doświadczenia- opisujemy kolejne czynności, które zostały wykonane;

  5. Tabela pomiarów doświadczenia-należy podać wyniki pomiarów, jeśli doświadczenie miało charakter ilościowy;

  6. Obliczenie szukanej wielkości lub sformułowanie wniosku z doświadczenia;

  7. Omówienie źródeł niepewności pomiarowej.

  8. Opis doświadczenia może (ale nie musi) być zilustrowany jedną fotografią. Nie należy doświadczeń filmować.

Rachunek niepewności pomiarowej:

  • dla uczniów szkoły podstawowej nie jest wymagany,

  • dla uczniów szkoły ponadpodstawowej podnosi wartość pracy.

Tematy doświadczeń zaproponowane przez Komitet Organizacyjny:

Szkoła ponadpodstawowa

  • Wyznacz prędkość dźwięku w powietrzu.

  • Wyznacz moment bezwładności pręta lub walca.

  • Wyznacz długość fali świetlnej wykorzystując zjawiska dyfrakcyjno- interferencyjne.

  • Wykonaj charakterystykę prądowo-napięciową dowolnej diody półprzewodnikowej.

  • Wykonaj doświadczenia ilustrujące zjawisko indukcji elektromagnetycznej.

  • Zademonstruj i opisz doświadczenie, w którym pozornie znika energia.

Szkoła podstawowa

  • Wykonaj zabawkę, w której pokażesz zasadę zachowania energii.

  • Wykonaj doświadczenie, w którym zbadasz, od czego zależy współczynnik tarcia pomiędzy dwiema powierzchniami.

  • Zbadaj proces stygnięcia wody w dwóch przypadkach: woda z wkroploną odrobiną oleju na jej powierzchni i bez tego oleju. Wykreśl zależność temperatury od czasu. Czy obserwujesz różnice? Zinterpretuj je.

 

  1. dla najmłodszych (projekt i opis zabawy, którą można będzie zorganizować w przedszkolu lub szkole, projekt planszowej gry edukacyjnej dla najmłodszych dotyczącej m.in. osiągnięć Mieczysława Wolfkego).

Wyłonionych zostanie około 50 finalistów, którzy w etapie finałowym, odbywającym się w Warszawie, będą prezentować w swojej kategorii prace (doświadczenia, utwory literackie, plakaty itp.) przygotowane przez siebie i nadesłane na Konkurs. Komisja konkursowa będzie oceniać poziom merytoryczny i artystyczny wykonanych prac oraz sposób ich prezentacji. Będzie to rodzaj "obrony" pracy. Laureaci otrzymają nagrody rzeczowe, możliwość udziału w warsztatach holografii oraz indeks na studia w zakresie nauk ścisłych lub technicznych.

 

Komisja konkursowa informuje, że Konkurs „Poszukiwanie Talentów” jest organizowany przez Polskie Towarzystwo Fizyczne.  Konkurs nie jest konkursem kuratoryjnym, ani olimpiadą przedmiotową, ale może zostać wpisany na świadectwo ukończenia szkoły podstawowej.          

Lista osiągnięć wpisywana na świadectwo ukończenia szkoły podstawowej jest ustalana przez  kuratorium oświaty właściwe dla miejsca zamieszkania ucznia. Na wniosek organizatora, nauczyciela lub dyrektora szkoły konkurs może zostać wpisany na listę wykazu zawodów (konkursów), uwzględnianych przy rekrutacji do szkoły średniej w danym Kuratorium.          

Jako organizatorzy przesłaliśmy zgłoszenia Konkursu do wszystkich kuratoriów oświaty w Polsce. Uczestnik może sprawdzić indywidualnie, czy w jego województwie kuratorium zdecydowało się na uwzględnienie Konkursu na tej liście.          

 Informujemy także, że nie wystawiamy żadnych dodatkowych dokumentów poza dyplomami dla laureatów, finalistów i osób wyróżnionych na drugim etapie Konkursu.

Poszukiwanie talentów - stopka