Festiwal Science on Stage
Strona
Abstrakt
W artykule przedstawiono genezę, cele i efekty europejskiego festiwalu Science on Stage, jak dotad największej inicjatywy w zakresie edukacji naukowej, jaka kiedykolwiek podjeto w Europie, i w istocie wyjątkowej równiez na swiecie. Majac forme prestiżowego konkursu projektów przygotowywanych przez uczniów pod okiem nauczyciela i przy relatywnie niewielkim wsparciu organizacyjnym i finansowym, festiwal ten ma duzy potencjał wzbudzania wsród uczniów zainteresowania przedmiotami scisłymi, technicznymi i przyrodniczymi, rozwijania potrzeby samodzielnego rozszerzania wiedzy i poszukiwania jej zródeł, zatemistotnie przyspiesza podnoszenie jakosci nauczania tych przedmiotów. Rozszerzajac działalnosc popularyzujaca i upowszechniajaca nauke o tak pozadana aktywnosc własna uczniów, festiwal zapobiega powstawaniu coraz wyrazniej rysujacej sie luki pokoleniowej, buduje baze społeczna dla innowacyjnosci, przedsiebiorczosci i nowych technologii poprzez współzawodnictwo zespołów uczniów realizujacych autorskie projekty. Jednoczesnie festiwal buduje szeroka baze wymiany doswiadczen pomiedzy nauczycielami z q panstw – zeby zainteresowac uczniów, najpierw trzeba zainspirowac nauczycieli.Wspomaganie innowacyjnego kształcenia młodziezy ma kluczowe znaczenie dla rozwoju Polski, a za jakosc tego kształcenia jesteśmy odpowiedzialni my, nauczyciele wszystkich poziomów edukacji.
Abstract
his article presents the origins, goals and eòects of the European Science on Stage Festival, by far the largest
science education initiative ever undertaken in Europe, and indeed unique in the world. Having the form of a prestigious competition of projects prepared by pupils under the supervision of a teacher and with relatively little organizational and financial support, this festival has a great potential to raise pupils’ interest in science, technology and natural sciences, to develop the need to independently expand knowledge and search for its sources. Consequently is also significantly accelerates the improvement of the quality of teaching these subjects. By extending the widely supported activities popularizing and disseminating science with the desired self-activity of pupils, the festival aims to prevents the emergence of an increasingly clearly visible generation gap, builds a social base for innovation, enterprise and new technologies through the competition of teams of pupils developing their own projects. At the same time, the festival builds a broad base of exchange of experiences between teachers not only in the country, but among q countries, as in order to engage pupils, you first need to inspire teachers. Supporting innovative teaching of young people is of key importance for the development of Poland, and this article indicates that we, teachers of all levels of education, are responsible for the quality of this education.