Uczenie fizyki w XXI wieku. Jak i po co?
Strona
Abstrakt
System edukacji, który obecnie mamy, zawiódł nas. Problem polega na stworzeniu nowego. W tym nowym systemie głównym celem powinno być lepsze zrozumienie otaczającej nas przyrody, ponieważ zmiany w niej zachodzące, niezależnie od tego, czy będące skutkiem ludzkiej działalności, czy powodowane przez zjawiska naturalne, w krótkim czasie zaczną wywierać wpływ na nasz sposób życia na skale, której sobie nie wyobrażaliśmy, gdy ujarzmiana była energia atomowa i budowany był pierwszy tranzystor. Celu tego nie da się osiągnąć bez poprawienia zrozumienia podstawowych zasad, według których działa przyroda i podstawowych zasad, które możemy spożytkować, by sensownie ja wykorzystywać. A to oznacza fizykę. Ulepszając nauczanie fizyki możemy stworzyć prawdziwie wykształcone społeczeństwo, społeczeństwo ludzi wykształconych, jak to ujął Thomas Jefferson, jedyne, jakie może zagwarantować zachowanie najcenniejszej wartości w ludzkim życiu – wolności. [fragment artykułu]
Abstract
That Education system we have now failed us. The point is to build a new one. In that new system the main goal should be a better understanding of nature surrounding us, for the changes in it, irrespectively anthropogenic or caused by natural phenomena, will soon influence the way we live on a scale we had not envisage when the atomic energy was harnessed and transistors were build. This goal cannot be achieved without improving the understanding of basic rules the nature works according to and the basic rules through which we can use the nature in a sensible way. And that means physics. With improved physics education we can create truly educated society and the society of educated people, as Thomas Jefferson said, is the only one which can guarantee the preservation of the most precious value in human live-the freedom. [article fragment]