Fizyka a oświata
Strona
Abstrakt
Punktem wyjścia niniejszego artykułu są eseje autorstwa doświadczonych nauczycieli z Polski i USA zebrane w tomie Rozwój własny nauczyciela. Z treści publikacji można wysnuć wniosek, ze głównym zadaniem szkoły jest stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju uczniów poprzez nauczanie zasad demokratycznego myślenia i tłumaczenie na czym ono polega w praktyce. Realizacja tego celu wymaga prowadzenia przez nauczycieli w ich klasach badań nad tym, jak faktycznie uczniowie się uczą i jak im w tym skutecznie pomagać. Nauczyciele potrzebują do tego swojej własnej organizacji badawczej, podobnej do tej, jaką fizycy już mają. Rozwój szkoły i tym samym nasza przyszłość zależą od współpracy fizyków i nauczycieli przy tworzeniu analogicznej nauczycielskiej organizacji badawczej.
Abstract
The starting point of this article are essays by experienced teachers from Poland and the USA collected in the volume Teacher's own development. From the content of the publication, it can be concluded that the main task of the school is to create conditions for the comprehensive development of students by teaching the principles of democratic thinking and explaining what it involves in practice. Achieving this goal requires teachers to conduct research in their classrooms on how students actually learn and how to effectively help them do so. For this, teachers need their own research organization, similar to the one physicists already have. The development of the school and therefore our future depend on the cooperation of physicists and teachers in creating a similar teacher research organization.