Postępy Fizyki 64 (3-6)

Tom

64

Zeszyt

3-6

Rok

2013
Postępy Fizyki 64 (3-6) 2013

Zakres zainteresowań współczesnej akustyki, której poświęcony jest ten numer Postępów Fizyki, jest rozległy: bada ona z jednej strony fale akustyczne i ich oddziaływanie z materią, a z drugiej wpływ hałasu na żywe organizmy; obu tych dziedzin dotyczą prezentowane artykuły. Pierwszy z nich wpisuje się także w aktualną dyskusję o wadach i zaletach elektrowni wiatrowych. Akustyka bada również subiektywne wrażenia słuchacza, związane z docierającą do niego falą dźwiękową. W numerze znajdą Państwo wywiad z profesorem Moore'em, światowej sławy psychoakustykiem. W kontekście jednej z wypowiedzi profesora chciałbym podzielić się następujące) refleksją. Mianowicie (pozostając w kręgu zainteresowań akustyki) w przedmowie do swoich Inwencji Bach pisze, że ten cykl krótkich utworów zawiera „rzetelne wskazania, w których miłośnikom gry, spragnionym jej nauki, pokazany jest nie tylko dokładny sposób, jak wyuczyć się prowadzić czysto dwa głosy, lecz także jak uzyskać postęp i władać dobrze, wedle prawideł, trzema głosami obbligato, a nadto jak zyskać mocny przedsmak kompozycji''. Inwencje są wspaniałym przykładem stopniowania trudności w nauczaniu nie tylko muzyki - uczeń, pracując pod opieką kompetentnego nauczyciela, po pewnym czasie może rozpocząć komponowanie, a więc pracę twórczą. Myśl Bacha z pewnością dotyczy nie tylko nauki gry na instrumencie, ale także dobrego nauczania w ogólności. Tymczasem profesor Moore kładzie nacisk na samodzielność w uczeniu się i zdecydowanie mówi, że o temacie doktoratu zadecydował sam. No więc jak to jest? Czyżby rację miał angielski historyk Gibbon, który nieco pesymistycznie stwierdził, że „nauczanie rzadko okazuje się prawdziwie skuteczne, z wyjątkiem tych szczęśliwych jednostek, dla których jest ono niemal zbędne"?

Zapraszam do lektury.

Piotr Tomczak - red. naczelny

 

Spis treści:

  1. Turbiny wiatrowe – źródła prądu elektrycznego i hałasu (Preis, A., Skumiel, A., Makarewicz, R.), s. 98--109
  2. Psychofizyczne i fizyczne metody badań słuchu (Wicher, A., Sęk, A.), s. 110--115
  3. Ultradźwięki jako narzędzie badań nanomateriałów (Hornowski, T., Józefczak, A., Skumiel, A.), s. 116--119
  4. Tańczące skrzypce, czyli eksperymentalne badania ich drgań metodą analizy modalnej (Skrodzka, E.), s. 120--121
  5. Dźwięki dla niewidomych (Skrodzka, E.), s. 122--127
  6. O temacie doktoratu zadecydowałem sam. Rozmowa z profesorem Brianem C. J.Moore’em (Sęk, A.), s. 128--133
  7. Profesor Marek Kwiek. Uczony, nauczyciel i organizator (Łabowski, M., Hojan, E., Ozimek, E.), s. 134--138
  8. Krótka historia Instytutu Akustyki na Wydziale Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Makarewicz, R.), s. 139--139
  9. Nominacje profesorskie, s. 140--144